W. M. Marston: a férfi, akinek egyszerre két csodanő is jutott

Nem akarok mindenidőközni, de tény, hogy kevés olyan érdekes házasság történetét ismerjük, mint amely William Moulton Marstont és Elizabeth Hollowayt egymáshoz fűzte. Szerencsére pont lesz egy filmünk, amely erről a kapcsolatról szól: a Marston professzor és a két wonder woman (október 27., 20:00, FILM4). Hogy ne higgyék felesleges túlzásnak az életrajzi alapú történet elemeit, nézzük meg, kik voltak a főszereplők a valóságban!

Kezdjük Marstonnal, akire általában főleg Marston professzorként szokás hivatkozni: ennek oka, hogy a Harvardon végzett pszichológusként, majd ott is kezdett el tanítani, miután 1921-ben megcsinálta a PhD-jét. De elég sok dolog érdekelte, így például a történetek kitalálása és megírása is, így esett, hogy még bőven hallgató volt, amikor egyik forgatókönyvét megfilmesítették (1913-ban). 1929-ben Kaliforniába tette át a székhelyét, és egyszerre dolgozott a Universal Studiosnak és tanított a USC-n. A fáradhatatlannak tűnő férfit folyamatosan foglalkoztatta valamilyen gondolat – ki tudja, talán ezt a folyamatos zsezsgést tartotta benne olyan vonzónak Elizabeth Holloway.

Boldog házaspár – Pete Marston fotója

Valamit mindenesetre vonzónak talált benne, mert 1915-ben hozzáment; abban az évben szerezte meg a diplomáját pszichológiából, három évvel később pedig a jogi karon. Sok közös témájuk egyike a vérnyomás volt, ennek eredményeképpen kitaláltak egy mérési módszert, amelyből később John Augustus Larson a poligráfos hazugságvizsgáló készüléket fejlesztette. Hollowaynek, illetve akkor már Marstonnénak az tűnt fel, hogy ha dühös vagy izgatott lett, akkor mintha a vérnyomása is feljebb ment volna, innen jött az ötlet.

Férj és feleség sokat dolgoztak együtt, bár a férfi munkájában kevés a hivatkozás társára, ám közös kollégáik pótolták ezt a hiányosságot. Egy idő után Marston egyre szívesebben foglalkozott önsegítő művek és képregények megalkotásával (utóbbiakban remek lehetőséget látott a tanításhoz), illetve a nők természetrajzáról alkotott elméletekkel.

Meggyőződésévé vált, hogy a nők a férfiaknál (bizonyos helyzetekben) sokkal őszintébbek, gyorsabbak és pontosabbak. A női nem kiválóságának szószólójává lett. És úgy szakmailag, mind emberileg is közel engedte magához a nőket: feleségével kölcsönös beleegyezéssel úgy döntöttek, hogy életüket megosztják a férfi egyik tanítványával, Olive Byrne-nel (ő a harmadik a fenti képen).

Közös háztartásukat egy poliamor közösségnek tekinthetjük: mindenki kapcsolatban volt mindenkivel, együtt éltek, szerették egymást. Marston professzornak mindkettejüktől két gyereke született, a hivatalos partnerétől Peter és Olive Ann; Olive fiait (Byrne és Donn) a házaspár törvényesen örökbe fogadta. A család a férfi 1947-ben bekövetkezett halála után is egyben maradt: Elizabeth folytatta karrierjét, míg Olive a gyerekekkel foglalkozott és a háztartást vezette. Mind a négy gyerek rendes oktatást kapott, Byrne orvosi képzést, míg Donn jogi tanulmányokat is folytatott. Olive 1990-ben, Elizabeth 1993-ban hunyt el – életük végéig szerették egymást.

Hármasuk az életrajzi filmben, Rebecca Hall, Luke Evans és Bella Heathcote alakításában

És mi köze mindehhez a Wonder Womannek? Hát Marston szeretett képregényeket írni, rajongott a nőkért, és foglalkoztatta a hatalom, a szabadság, az igazság gondolata – ezek után magától értetődik, hogy ő és a felesége alkották meg Wonder Woman karakterét, aki olyan erős, mint Superman, de közben ugyanolyan fontos tulajdonságai, hogy jó, gondoskodó és vonzó – és van egy varázserejű lasszója, amelynek mindenki kénytelen engedelmeskedni és igazat mondani. Mi ez, ha nem szerelmes levél a nőknek?