Zarco: A Hondánál kísérletezhettem, a Ducatinál nyomás alatt voltam

2019-ben sokan meglepődtek, amikor Johann Zarco furcsa körülmények között távozott a gyári KTM-től, ahogy legalább annyian kapták fel a fejüket, amikor 2024-ben elhagyta a Ducatit a küszködő LCR Honda kedvéért.

Régen az is rengeteg feszültséget okozott, hogy vajon Zarcónak kellene alkalmazkodnia a KTM-hez, vagy inkább az istállónak az ő stílusához.

„Minden hétvégére maximális motivációval érkeztem, de pár kör után már rosszul éreztem magam a motoron. Próbáltam megoldani a problémáimat, de nem találtam megoldást. A végén már azt sem tudtam, mit tegyek” – mondta még egy évekkel ezelőtti interjújában, amit a Crash.net idézett.

Zarco végül nem volt hajlandó „csak a pénzért versenyezni”, így a gyári fizetés ellenére is lelépett. Végül 2020-ra ülést kapott az Avintia Ducatinál, ahol ismét építeni kezdte karrierjét – többek között egy dobogóval és egy pole pozícióval.

Ez vezetett a Pramachoz, ahol 2021 és 2023 között élete eddigi legjobb MotoGP-s éveit élte: 14 alkalommal végzett a dobogón, valamint egy győzelmet is összehozott Phillip Islanden.

Majd jött egy 360 fokos váltás az LCR Hondához – arra a motorra, amit épp Marc Márquez hagyott el, és amely az előző évben az utolsó helyen végzett a konstruktőri bajnokságban. Más szóval Zarco ismét egy, a KTM-eshez hasonló helyzetben találta magát: egy gyenge csomagból próbált kihozni jó eredményeket.

„Ez volt a személyes kihívásom” – emlékezett vissza a 34 éves pilóta. „Úgy éreztem, a KTM-es időszakom óta bebizonyítottam magamnak, hogy lehetek gyors. De azt még nem bizonyítottam, hogy nehéz helyzetekben is tudok nyugodt maradni. Ez volt a célom a hondás kihívással.”

„2024-ben nem jöttek az eredmények, kemény volt, de nem kételkedtem magamban, mint korábban a KTM-nél, mert több tapasztalatom van. Ráadásul a Hondát én választottam, így jobban el tudtam fogadni a helyzetet. A KTM-nél részben a menedzserem miatt hoztam meg a döntést, azt mondtam, ha ő bízik abban a projektben, akkor én is… Nagyon sokat tanultam ebből.”

„Még mindig vannak dolgok, amiket fejlesztenem kell a stílusomon, és mivel a motor 2024-ben nem volt versenyképes, lehetőségem volt kipróbálni új dolgokat. Ha úgyis 17. vagy 16. vagyok, az nagyjából ugyanaz. Akkor már kipróbálhatok valamit. Amikor a Ducatival versenyeztem, mindig nyomás alatt voltam. Mert tudtam, hogy – talán nem annyit nyerek, mint Bagnaia vagy Martin –, de jó eredményeket hozhatok, így mindig feszegettem a határokat.”

A Hondánál 2025-re megérkeztek az eredmények is, hiszen esős körülmények között álomszerű győzelmet aratott Le Mans-ban, hazai pályán, majd egy újabb dobogót ért el Silverstone-ban. Azóta kicsit visszaestek az eredményei, de tíz futam után hetedik a bajnokságban – messze a legjobb a japán gyártó versenyzői közül.

A MotoGP-idény július 11. és 13. között Németországból folytatódik, az állomás eseményeit az ARENA4-en és a NET4+ streamingen élőben közvetítjük.